emeliesform.blogg.se

Tankar om mat.

Publicerad 2013-02-25 13:16:34 i Allmänt,

 
 
Något jag är jävligt trött på är att behöva försvara mig, försvara vad jag äter.
Att folk hela tiden har tusen åsikter om min kost. Att ofta höra att jag "äter fel" "det är inte bra för dig".
Jag tänker inte sitta här och propagera LCHF. Jag tänker inte inte ifrågasätta varför någon äter en massa kolhydrater. 
Men jag är så jävla trött på folks åsikter om min kost! SLUTA. Jag ifrågasätter inte er kost!
Jag har gjort ett val, ett val där jag avstår från vissa saker som jag anser inte är bra för kroppen. 
 
Jag är också så jävla trött på att höra "ta en kaka Emelie, du tränar ju ändå" Vad har det med saken att göra om jag tränar eller inte tränar? Jag vet att det finns folk som tränar för att de ska "kunna" äta vad de vill. Men JAG vill inte äta den kakan för det är inte bra för mig eller min kropp. Och jag menar inte att jag är rädd för att gå upp i vikt, om ni har fått den bilden av mig så är det fel.
 
En annan fråga jag är JÄVLIGT trött på är "men ni unnar er väl godis ibland?" "För unna sig godis det måste man, annar blir man ju galen!" Nej, jag blir inte galen utan godis utan jag mår som bäst utan godis. Ja jag har ätit godis någongång under dessa åren men det är aldrig lika gott som jag en gång tycket att det var. Och ni som nu sitter och tänker att jag är dum eller ljuger för att jag säger att godis inte är gott, testa att sluta äta socker i ett år. Då är inget godis gott längre.
 
Och till alla som fortfarande tror att jag går på en "diet" och tror att jag inte äter något, ni har så jävla fel.
 
Så snälla respektera bara mina matvanor, jag respekterar era! 
 

Kommentarer

Postat av: Ninou

Publicerad 2013-02-26 17:14:43

Känner så väl igen mig i det du skriver, framför allt när det gäller godisbiten. Varför måste allt unnande handla om att stoppa i sig en massa mat och gärna i form av snabba kolhydrater och fett i stora mängder? Varför kan man inte unna sig själv på andra vis? Varför ska unnandet alltid vara förknippat med att äta? Visst, mat är gott och jag älskar godis, snabbmat och sådant skräp. Men jag mår inte bra av att ha det ständiga tänket att jag måste unna mig själv något i form av mat, (framför allt godis). Det är så oerhört lätt att man ständigt vill hitta anledningar till att unna sig själv detta. Är det inte var positiva syften, så som att man vill unna sig själv för att man gjort något bra, så unnar man sig även i negativa syften - som tröst - för att jag "förtjänar det". Kroppen har inget behov av dessa kopiösa mängder av kombinationen socker och fett. Sedan känner man sig själv allra bäst - vad mår egentligen jag bäst av? Vad fungerar för mig? Detta har ingen annan människa rätt att ifrågasätta.

Fattar inte varför just mat är så känsligt för många. Att de känner att de måste kommentera andras hälsosamma val. Antagligen grundar det sig i att de själva inte är nöjda med sig själva och troligtvis vet att det beror på deras kost. Man vill ständigt hitta ursäkter till att inte ändra sina ohälsosamma vanor. En typisk ursäkt: "Man måste unna sig något gott" - Ja, unna dig själv en promenad i skogen/Ett simpass/Ett bubbelbad/Tid för att läsa en bok, what ever.


Svar: exakt <3 du är så himla fin och klok Nina!!
Emelie None

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emelie heter jag. Jag är en träningsglad tjej som bor i Ängelholm med min stora kärlek och vår katt. Jag har varit överviktigt hela mitt liv och satsar nu på en hälsosammare livsstil, där jag trivs med mig själv och min kropp.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela